Log ind

Vi er amatører, men er vi også glade?

#

Et tilbageblik 

Rygtet vil vide, at jeg indenfor meget overskuelig fremtid vil ophøre med at  være selvstændig myndighedschef, hvorfor jeg vil benytte lejligheden til at  fremkomme med nogle betragtninger over min tid som brigadechef de sidste  3½ år. Overskriften antyder, at jeg efterhånden er kommet til den opfattelse,  at vi er amatører og med dette mener jeg, at vores kompetence ude ved  enhederne har nået fuld amatørstatus. Vi har ikke længere en hård kerne af  kompetente folk ude ved vores enheder, hvorfor vi starter forfra, hver gang vi  påbegynder en uddannelse, uanset om vi har dygtige, energiske og godt  uddannede befalingsmænd af alle kategorier. Det svarer stort set til, at  folkeskolens 1 eller 2 klasse underviser børnehaveklassen og med et sådant  uddannelsessystem er det vanskeligt at nå et tilfredsstillende niveau, specielt  når lærerne på første hold, stort set aldrig, når at bruge deres erfaringer på  andet hold, fordi de på dette tidspunkt skal videre i systemet. Der er dog håb  om, at vi i det nye system måske vil nå mere end fuld amatørstatus, men dette  vil kræve en voldsom ændring af vores forvaltnings, bedømmelses og  lønsystem.  

Visionen 

Jeg er meget enig i den omfattende transformation, der ligger i vores nye  forsvarsforlig, også selvom det betyder, at der skal tænkes helt nye tanker  indenfor stort set alle områder, hvis visionen skal bringes til udførsel, men vi  går den rigtige vej, derom er der ingen tvivl. Vores gamle system var  fremragende, specielt mht. uddannelse af vores førere, uanset om vi selv  ødelagde det ved utallige omskiftninger og omhyggeligt sørgede for, at ingen  var der længere, end de fik det nødvendige stempel på ryggen, men vi  producerede et produkt i form af mobiliseringssoldater, som markedet ikke  længere var interesseret i og vi må selvfølgelig tilpasse vores produktion til  noget, der kan anvendes i den nye tidsalder. Hertil kom, at vores gamle system  blev mere og mere nedslidt, en ting man som brigadechef desværre har været  vidne til over hele perioden. Vi kunne simpelthen ikke fortsætte på den måde,  vi gjorde, så en radikal ændring var påkrævet. Dette betyder også, at vi nødvendigvis må ændre vores tanke‐ og erfaringsgods, fordi vi ikke længere  ukritisk kan anvende vores gamle erfaringer relateret til vores fremtidige  produktion. Vi bliver simpelthen nødt til at smide meget af vores hidtidige  tankegods overbord, for at leve op til de vilkår, som det fremtidige system  betinger. En ting er helt sikkert. I den nye hær skal virksomheden rettes mod  produktion af personel og enheder, der kan fungere tilfredsstillende i  internationale operationer.  

Vi har i 1. sjællandske brigade fået nogle erfaringer mht. uddannelse af  personel i det fremtidige system, idet vores værnepligtige soldater blev  fritstillet i august 2004 og vi derfor i efteråret har gennemført en uddannelse,  der forhåbentligt kommer til at ligne vilkårene for den fremtidige  reaktionsstyrke uddannelse (HRU).  

 

Uddannelseserfaringer i relation til HRU

Jeg skal ikke trætte med endnu en gennemgang at svingdørsprincippet i 1.  Sjællandske Brigades enheder, hvor brigadens enheder på bataljons og  afdelingsniveau i mine 3½ år alle har haft mindst 3 chefer og hvor maksimalt 4  underafdelinger ud af 18 har haft en chef med mere end et års erfaring. Hvor  maksimalt 7 delingsførere ud af 116 har haft mere end et års tjeneste i samme  funktion og selvom den enkelte person har fået en god personelbedømmelse,  fordi vedkommende har fungeret med flid, initiativ, personlig kompetence og  virkelyst, har denne udskiftning ikke været medvirkende til at fastholde  kompetenceniveauet i enhederne eller i uddannelsen generelt.  

Man skal blot stille sig selv spørgsmålet, hvorfor er det nødvendigt, at  personel, der beordres til tjeneste i stabe og på skoler, skal sidde i mindst 3 år?  Hvis det er for at sikre kontinuitet, fastholde ekspertise og videreudvikle  organisationen, hvorfor er det så ikke nødvendigt ude ved enhederne? Svaret  er i vores nuværende virksomhedskultur indlysende. Det er ikke vigtigt! Men  det bliver det nu og jeg kan kun opfordre til, at vi tager skeen i den anden hånd  hurtigst muligt.  

Jeg vil blot stilfærdigt gentage min påstand om, at vores enheder ikke  længere har nogen kompetence af betydning, når vi undtager nogle enkelte  trofaste operative stregbefalingsmænd og et antal konstabler, idet jeg her  undtager de professionelle kampvognseskadroner, hvor kompetencen absolut  er til stede på de lavere niveauer. Vi er i dag en ren amatørhær på alle niveauer,  der gør det så godt som vi kan, men geleddets anstrengelser bliver generelt  ikke bakket op at vores virksomhedskultur, der tilgodeser management,  administration og stabsmæssig erfaring frem for operativ og international  erfaring. Jeg har bemærket, at isbjerget rokker lidt, hvis vi ser på anvendelse af tillæg, men det er fortsat ikke dem på linien, der tilgodeses mest, de sidder for  langt fra flæsket.  

Efter 1. august måtte brigaden revurdere alle planer for uddannelsen. 1.  panserinfanteribataljon ved LG (I/LG) blev reduceret til et  panserinfanterikompagni på to delinger samt en spejdersektion, der skal afløse  i Kosovo til februar 2005, herudover opstillede I/LG en patruljedeling af  gardere, der ønskede at gøre deres tjeneste færdig, men som ikke ville  udsendes. 1. panserbataljon ved GHR (I/GHR) blev reduceret til et  panserinfanterikompagni med en deling, senere justeret op til to delinger med  kontraktansat personel, en stabseskadron (‐)(‐) samt deres i forvejen kraftigt  reducerede kampvognseskadroner. I/GHR skal udsendes til Irak til februar  2005. 1. artilleriafdeling (1 AA) ved KAR blev reduceret til et stabskompagni (‐),  der blev opstillet som det stabskompagni, der skal udsendes til Kosovo i 2005,  samt en deling, der blot ville færdiggøre deres tjeneste. Herudover opstillede 1  AA en slags observatørdeling med personel, der havde fået en nødtørftig  omskoling til AO‐tjenesten, således at samvirket kunne foregå. 2 trænbataljon  (2 TRBTN) blev reduceret til et LOGKMP samt et NSE‐element, der også skal  udsendes samt en håndfuld soldater, der ønskede at gøre deres tjeneste  færdig. Spejdereskadronen blev slået sammen med opklaringseskadronen ved  JDR, men gik over til fremtidig udsendelsesgrundlag i Irak og brigaden har ikke  været involveret i uddannelsen. MP‐detachementet fortsatte stort set uændret  og panseringeniørkompagniet blev reduceret til en deling (+).  Sammenfattende indebar dette ganske store udfordringer for uddannelsen,  ligesom uddannelsen af førerpersonel måtte reduceres ganske meget.  Enhederne skal nok blive klar til udsendelserne i februar 2005, men vi har  uddraget nogle generelle erfaringer, som man bør forholde sig til.

Vi havde ingen mulighed for at fastholde folk under de nuværende vilkår,  selvom de tilkendegav, at de ville udsendes, hvilket har givet nogle ganske  store problemer på jorden. Mange gange har enhederne enkadreret  personellet og uddannet dem i en funktion, hvorefter de med dags varsel har  kunnet sige op og har forladt systemet, hvilket igen har betydet  omenkadreringer, nye uddannelser, mere uro i enheden og nye opsigelser.  Specielt er det en erfaring, at kørekort, specielt de kostbare store kørekort,  gerne med hænger og farligt gods certifikat, har haft en ganske stor effekt på  de værnepligtiges mulighed for at søge job i det civile, hvilket igen har betydet  produktion af nye kørekort, nye opsigelser og efterfølgende nye  omenkadreringer. Man kan frygte et sagsanlæg fra de civile køreskoler, fordi  forsvaret med den etablerede praksis på sigt vil udkonkurrere de private  køreskoler. Alt hvad man behøver i fremtiden, er at blive værnepligtig, melde  sig som interesseret i en udsendelse, tegne en kontrakt og når man har fået sine kørekort og diverse kurser får man et civilt job og siger farvel og tak til  forsvaret. En udmærket praksis for de unge mennesker, men ikke  tilfredsstillende fra systemets side. Hertil kommer groteske situationer som at  PMV‐kørere siger op en mandag forud for en øvelse, fordi det regner, hvilket  betyder, at den pågældende infanterigruppe ikke deltager i øvelsen eller må  transporteres ved alternative midler, hvilket igen ikke højner motivationen og  den fremtidige rekruttering. Jeg har ingen løsning på problemet.  Kvalitetsmæssigt er de soldater, vi uddannede i 2004, på et lavere niveau end  dem, vi uddannede i 2003. Ikke fordi de er dårligere soldater eller deres førere  er dårligere end dem sidste år, men fordi de ikke har haft de samme  muligheder som førhen. De evindelige omenkadreringer har bevirket at  soldaterne har modtaget flere former for halve uddannelser og aldrig har  færdiggjort en uddannelse, før soldaten har skullet have en ny, hvilket  selvfølgelig har haft en dramatisk effekt på deres faglige kunnen, rutine og  færdigheder. Pga. omskolinger har de været langt mindre i felten end de  forrige hold og det kan selvfølgelig ses. At vi i fremtiden nu tegner en kontrakt  med de, der skal fortsætte i HRU, kan være en måde at imødegå ovennævnte  problematik, men helt undgås kan den vel ikke.  

 

Camp Møllevang 

Vi har netop gennemført en ny form for afsluttende uddannelse i brigaden  efter helt nye retningslinier, idet vi i november gennemførte en  samvirkeuddannelse fra de laveste niveauer til og med bataljonsstaben i  rammen af internationale operationer (INTOPS). Med udgangspunkt i  Oksbøllejren blev der bygget en lejr ”Møllevang” på parkeringspladsen, som  dels rummede nogle af de enheder, der skal udsendes til februar, dels  faciliteter for den bataljonsstab, der skal udsendes til Irak på samme tid og  herefter blev enhederne øvet i forskellige scenarier i patruljer, eskorter,  mineulykker, indsættelse i delings og kompagniramme, således at den enkelte  gruppe, sektions og delingsfører blev tvunget til at arbejde sammen med  tilsvarende niveauer fra de andre tjenestegrene. Grundlaget for alle  aktiviteterne var en SOP, der var sammenskrevet af de SOP’er vores enheder  anvender i de internationale operationer, således at den nærmest fremstod  generisk med informationer om Zone of Separation (ZOS), inspektioner af  våbensites mv. Da enhederne var på forskelligt niveau, kunne de forskellige  momenter gennemføres på tre forskellige niveauer (førsteganges lektioner,  rutinering og krævende), således at alle ville få en gevinst ved uddannelsen.  Bataljonsstabens Tactical Operations Center (TOC) styrede de forskellige  momenter, som om de havde været indsat i Irak og staben varetog samtidig et  antal planlægningsopgaver sideløbende med planlægningen af en operation, der skulle indsætte hele bataljonen i en koordineret operation som afslutning  på øvelsen. Sideløbende med de forskellige handlebaner, som gik ud af lejren  blev vagt og lejrtjenesten indøvet kontinuerligt, således at alle vagter nåede at  skulle gennemgå forskellige momenter, fra kontakt med civile i den lavere  ende af skalaen til nedkæmpelse af en selvmordsbomber i tide, inden han  nåede ind på vagten. Under øvelsen blev der indøvet følgende hovedområder:  CAMPEX, Handlebaner, Føringsvirksomhed (TOC, planlægning og føring samt  uddannelse i specialer som Election, NEO mv.) og endelig blev der gennemført  en uddannelse i BASOLEX (grundlæggende soldatermæssige færdigheder) til  enheder, hvor det var nødvendigt. Hertil kom at enheder havde forberedt  supplerende uddannelse såfremt, der skulle opstå perioder uden aktivitet.  Eksempelvis foretog DANILOG både førstegangslektioner og rutinering af  tidligere meddelt uddannelse. Alle sanitetsenheder kunne ligeledes anmode  om flere forstilt sårede, såfremt man havde kapacitet.  

Konceptet var en succes og gjorde op med dogmet om, at man ikke kan  uddanne flere niveauer på en gang. Her blev enkeltmand, gruppe, deling,  underafdeling og bataljon uddannet integreret, hvilket formentlig i justeret  form bør danne rammen for den fremtidige uddannelse i hæren. Jeg kan roligt  omtale projektet rosende, det var primært brigadestaben, der lavede alt det  hårde arbejde under stabschefen oberstløjtnant P.K. Nielsen med kaptajn  Michael Bang som projektofficer.  

 

Den fremtidige uddannelse

En forudsætning for vores fremtidige system i hæren er, at vi har en  professionel brigade, der uddannelsesmæssigt på sigt skal nå et niveau på linie  med tilsvarende enheder i England eller Frankrig, hvorfor 1. brigade med  ganske få undtagelser ikke kan deltage i de årligt tilbagevendende uddannelser  i 2. brigade. I opbygningsfasen bør 1. BDE have ro til at opbygge kompetence.  Hvert år skal brigaderne friske mindst to bataljonsstørrelser, hvorunder 1. BDE  skulle udsende bataljonen til den hårde internationale indsats (Irak) og 2. BDE  en til Kosovo. Det kan man i øvrigt godt glemme. Som tingene ser ud nu, vil  begge bataljoner skulle friskes af HRU‐enheder indtil 2009, hvor 1. BDE skulle  kunne udsende bataljoner bemandet med stampersonel. Forudsætningen for  at kunne fastholde personellet i 1. brigade er en spændende, udfordrende og  varieret tjeneste, som indebærer nogle discipliner som krigsførelse i jungle,  bjerge, specialistuddannelse i bykamp, snigskytte uddannelse, uddannelse i  helikopterbårne operationer mv.  

Her er det vigtigt, at man gør sig helt klart, at denne aktivitet er helt  afgørende for hærens fortsatte bevarelse og at man erindrer dette, når  sparekniven rammer hæren igen. Da forsvaret anvendes som et element i regeringens arbejdsløshedspolitik, er det ikke unødvendige etablissementer  eller strukturer, der vil blive sparet bort, men risikoen er, at andre aktiviteter  beskæres. Skulle man overføre den anvendte metode til andre  samfundsetablissementer, ville den lille landsbyskole eller de små urentable  sygehuse aldrig være blevet bortsparet for at rationalisere driften, hvis de  havde været så heldige at høre til forsvarsministeriet. De ville fortsat ligge i det  lokale miljø for at holde på arbejdspladserne uden hensyntagen til en rational  drift. Faren for, at fremtidige besparelser vil ramme uddannelsen af 1. BDE, er  overhængende, fordi effekten først ses, den dag det er for sent, eller den dag,  hvor det bedste personel søger andre græsgange, fordi vi ikke har midlerne til  at gennem føre en krævende og spændende uddannelse – og så er det slut med  hæren. Men det er vel at tage sorgerne på forskud og så galt behøver det vel  ikke at gå, når man blot er klar over konsekvenserne.  

Det er særdeles hensigtsmæssigt, at al uddannelse i fremtiden vil henhøre  under chefen for DDIV, idet man må gå ud fra, at han også vil blive ansvarlig for  tildeling af uddannelsesfaciliteter og øvelsesterræner, idet konstruktionen  ellers ikke giver mening. Man kan ikke være ansvarlig for virksomheden, hvis  man ikke også bliver ansvarlig over for produktionsapparatet.  

Som jeg har forstået det fremtidige uddannelsessystem, har vi generelt en  4 måneders basisuddannelse (HBU), som efterfølges af en  reaktionsstyrkeuddannelse (HRU) på 8 måneder, inden en efterfølgende  udsendelse på seks måneder. Jeg har tidligere været skeptisk over for  muligheden for at rekruttere de nødvendige 30 % til HRU (20 % til enhederne  samt 10 % til befalingsmandsskoler), men med ovennævnte problematik in  mente, er det min vurdering, at vi vil opnå en overordentlig stor rekruttering  ved HBU, formentlig over 30 %, fordi alle ønsker at erhverve et gratis stort  kørekort med efterfølgende kurser med løn og vi kan da håbe, at vi når målet  rent kvantitetsmæssigt. Jeg skal ikke drømme alle problemerne op, men når  HRU’erne har tegnet en kontrakt og siger op, vil man formentlig ikke kunne  skaffe nye folk, hvorfor enheden vil stå overfor nye omenkadreringer med  deraf følgende uro, fuldstændig som vores erfaringer fra i år. Men hvis vi  forudsætter, at vi skaffer den rette mængde kvalificerede soldater, skal de også  uddannes, så de ikke bliver slået ihjel under deres udsendelse, pga. deres eller  deres føreres inkompetence eller mangel på rutine.  

Indledningsvis skal det understreges, at antallet af uddannelsesdage i det  nye system i teorien er det samme som i det gamle system, hvor vi  erfaringsmæssigt har uddannet til et tilfredsstillende niveau. Det gamle system  bestod i en form for rekrutperiode, funktionsuddannelse, enhedsuddannelse  og endelig samvirkeuddannelse, efterfulgt af en missionsorienteret uddannelse  på 6 uger, men dette system kan ikke bruges i den nye uddannelse, fordi vi indledningsvis anvender ressourcerne ufokuseret under den indledende 4  måneders HBU. For de, der bliver tilbage, er alle fire måneder under HBU ikke  helt spildt, idet de stort set lærer det samme eller lidt mere, end de ville have  gjort under den gamle rekruttid. Der er herefter kun 8 måneder tilbage, inden  de udsendes. Fulgte vi det gamle system, har vi nu 8 måneder til at gennemføre  funktion, enheds, samvirke og missionsorienteret uddannelse, hvilket under  ingen omstændigheder kan lade sig gøre og vil være direkte uansvarligt at  foregøgle nogen.  

 

Enhederne skal kunne kæmpe 

Vi har hidtil fastholdt, at vi uddanner efter en ”Warfighting” doktrin og der er  da heller ikke tvivl om, at vores soldater om fornødent skal kunne slås – også  under en INTOPS, men når vi ser på vores fremtidige organisation og de  muligheder, den afspejler, kan vi ikke længere fastholde alle de discipliner, som  engang var god latin. Vi bliver nødt til at prioritere og definere de  grundlæggende kapaciteter, som vores soldater skal have under en INTOPS.  Når vi vurderer, hvad vores HRU soldater skal kunne og samtidig må reducere  ambitionsniveauet, må man under HRU koncentrere sig om gruppe, delings og  underafdelingsniveauet indenfor disciplinerne forsvar, angreb, kamp i by og  kamp i uoverskueligt terræn. Vores soldater må kunne forsvare sig mod et  angreb fra lokale militsgrupper, ligesom vi må kunne gennemføre et angreb  mod en vrangvillig milits, der ikke vil tillade nødhjælp gennem en vejspærring,  ligesom vi bør kunne optræde i byer og i skove mv. Der bliver ikke længere  mulighed for at uddanne til udvigende kamp, angreb over vandløb, afløsning,  stedbundet forsvar osv. Dels har vi ikke tid, dels har vi ikke længere de enheder,  (f.eks. en panseringeniørdeling), der er nødvendige for denne uddannelse, dels  optræder de jo nu engang i den konfiguration som de udsendes i. Det er vigtigt,  at vores soldater og førere stadig forstår sammenhængen mellem ild og  bevægelse, hvorfor vi under HRU fortsat må have en eller anden form for  samvirke med ildstøttemidler, også selvom vi ikke selv medbringer vort eget  artilleri. Vi må kunne anvende og forstå værdien i at kunne påkalde ilden fra fly,  helikoptere og andre nationers ildstøttemidler repræsenteret ved som  minimum ved FIST (Fire Support Teams) eller nogle OBO‐hold, der er  uddannet til at påkalde ild fra alt mellem himmel og jord. Disse FIST bør være  integrerede under al uddannelse samt følge med under en udsendelse, evt. i en  dobbeltfunktion.

Vi skal dog passe på at sætningen: ” Enhederne skal kunne kæmpe ” ikke  bliver et religiøst dogme. Der er formentlig ingen fagfolk, der er uenige i  sætningen eller dens indhold, men hvis den anvendes til bevidstløst at  fastholde en dogmatisk holdning til, at vi kun kan agere i en situation som vi kender fra vores tidligere uddannelsessystem, er der grund til at hæve  øjenbrynene. Det er da logisk, at hvis vi formerer de enheder i den  organisation, de skal udsendes i, så er det i denne rolle, de skal kunne kæmpe.  Samarbejdet mellem flere panserinfanterikompagnier med kampvogne og  panserværnsraketter giver således kun mening, hvis sådanne enheder er  udsendt – ellers ikke. Det er logisk, at panserinfanterikompagniet skal kunne  kæmpe sammen med spejdereskadronen (som måske er fra Baltikum), men  mig bekendt findes, der ingen reglementer, der foreskriver denne form for  kamp, hvorfor vi må erkende, at der skal tænkes nyt.

Efter HBU omenkadreres soldaterne i de funktioner, som man påregner, de  skal udsendes i og vi bør erindre, at hele formålet med aktiviteterne i 2. BDE er  udsendelse i INT OPS, hvilket igen betyder, at kraverne til enhederne er, at de  skal kunne beherske de forskellige INTOPS discipliner i forskellige grader af  intensitet. Dette betyder også, at man skal kunne agere i den INTOPS  konfiguration, man skal kunne sendes ud i. Dette er væsentligt og et opgør  med tidligere tiders tanker, idet dette også betyder, at man skal kunne kæmpe  i denne konfiguration og i de scenarier, man kan forestille sig under  udsendelsen. Her taler vi om, at enheden skal kunne kæmpe i et symmetrisk og  et assymetrisk scenario. Dette er ikke nyt, men mange af mine højtestimerede  kollegaer vil allerede nu begynde at rynke på panden. Det har altid været god  latin at hævde, at vi skulle uddanne vores soldater til krig og når de kunne det,  så kunne vi give dem en lettere omskoling, hvorefter de var klar til INTOPS.  Filosofien bag denne doktrin er utvivlsom korrekt og jeg har tidligere  understreget, at det var det, det gjaldt om. Kan man overleve i det mest  ekstreme miljø, der findes, nemlig krig, hvor ens modstander af al magt  forsøger at hindre en i at løse sin opgave, kan man også overleve i et miljø, der  er mindre hårdt i form af en INTOPS. I gamle dage havde vi 11 måneder til at  uddanne enhederne til krig og herefter gav vi dem en omskoling og sendte  dem af sted.  

Det kan vi ikke længere. Der er to muligheder. Enten forsøger vi desperat  at presse en allround krigslignende uddannelse ned over hovedet på vores  enheder med den korte tid til rådighed, eller også må vi erkende, at vi  uddanner nogle enheder og soldater med nogle kapaciteter, der gør dem  velegnede til at løse en specifik opgave, nemlig INTOPS, men vi må også  erkende, at vi ikke i vores HRU enheder uddanner soldater og førere, der er i  stand til at kæmpe på samme måde, som vi hidtil har forudsat, nemlig kæmpe  mod en symmetrisk fjende under alle forhold. Vi har 8 måneder til at gøre dem  klar inklusive missionsorienteret uddannelse og indarbejder vi frihed og ferie,  er der vel reelt tale om, at vi har 6½ måned (+ de fire forudgående måneder) til  at nå de mål, vi sætter os.

Med min baggrund som brigadechef er det min vurdering, at vi ikke kan nå  at give HRU‐enheden en allround uddannelse a la gamle dage. De enheder, vi  nåede længst med i tidligere tider, var II/LG, der havde nøjagtig 8 måneders  uddannelsestid, men presser vi tingene mere sammen, kan vores personel efter  min mening ikke rumme den nødvendige viden og erhverve de nødvendige  færdigheder, hvorfor vi bliver nødt til at erkende, at vi enten må sige, at  opgaven ikke kan løses eller også, at vi bliver nødt til at gøre det på en anden  måde. Jeg mener klart, at vi selvfølgelig med den rådige tid kan løse opgaven,  ellers skrev jeg det ikke, men det betyder også, at vi må gøre det på en anden  måde. Inden man helt fortvivler, bør man lige understrege, at de  marineinfanterister, der blev indsat i kampene om Fallujah i Irak gennemsnitlig  havde en 7 måneders uddannelse bag sig og reelt har vi længere tid til at  uddanne vore soldater til INTOPS, de vil blot ikke længere være bredt  uddannet til krig.  

 

INTOPS scenarier og principper 

De scenarier, vi ser i vores nuværende indsættelsesområder, vil primært være,  at DANBAT løser sin opgave i et ansvarsområde (AOR) mod en assymetrisk  fjende enten i Kosovo eller i Irak. Skulle man i disse scenarier tænke sig, at  DANBAT skulle indsættes i en operation mod en symmetrisk fjende, ville dette  være, hvis regulære serbiske eller iranske styrker besluttede sig til at angribe  DANBAT AOR, hvorfor DANBAT skulle kunne forsvare sit område eller deltage  i et koalitionsledet angreb, men dette ville foregå i den konfiguration, som man  var udsendt i – ikke i den organisation, som vi har herhjemme. Hertil kommer,  at tanken formentlig ikke er videre sandsynlig, men som gode militære fagfolk  bør vi også tænke på det usandsynlige og følgelig lade dette indgå i vores  uddannelse.  

Under INTOPS er det afgørende, at man tillægger FORCE PROTECTION  afgørende betydning. Denne forudsætning eksisterer ikke nødvendigvis under  en ren krigsoperation, hvor opgaven kan være af en sådan vigtighed, at man  må tage tab for at løse den, men under en INTOPS er tab, uanset om de er små,  ikke acceptabel som en planlægningsfaktor.  

Da DANBAT normalt vil agere i et assymetrisk miljø, kan hovedparten af  dens virksomhed opdeles i to hovedkategorier: Neutralisering af  destabiliserende elementer samt en støtte til opbygningen af de stabiliserende  elementer i BTN område. Den militære rolle omhandler primært  neutraliseringen af de destabiliserende elementer, idet støtten til opbygningen  af de stabiliserende elementer normalt vil være en opgave for diverse NGO,  GO, UN‐agencies mv. Hvis sikkerhedssituationen er som i Irak, må de militære  enheder midlertidig også påtage sig disse helt afgørende elementer, da de er en forudsætning for missionens overordnede succes. Dette ses også at være i  tråd med forsvarsforligets tanker omkring samtænkning af midler og  ressourcer fra forsvaret og udenrigsministeriet og specielt mht. opbygning af  stabiliserende elementer har vi meget at lære, hvis man forestiller sig, at vi skal  gøre det uden hjælp fra civile pga. sikkerhedssituationen.

De værktøjer, som DANBAT anvender ved neutraliseringen af de  destabiliserende elementer, kendes også fra de almindelige militære opgaver. I  stedet for at lade ens aktiviteter udgå fra et BSO, kalder vi nu BSO for en  Camp, da det er en sådan, vi anvender i en INTOPS. I stedet for  overvågningsposter, vejviserposter og overvågningspatruljer kalder vi dem  observationsposter (OP), permanente og mobile checkpoints og man anvender  også vagttjeneste i stedet for posttjeneste, nærforsvar osv. Der er altså mange  elementer, som går igen, de hedder blot noget andet, når vi taler INTOPS. Der  er dog nogle discipliner som eskorte, afsøgningsoperationer, indsatsledelse  mv., der er specielle, men går vi til den hårde ende af skalaen, taler vi fortsat  om kamp i uoverskueligt terræn/by, angreb og forsvar, men altså i en anden  konfiguration end den, vi hidtil har været vant til.  

Når vores enheder på de lavere niveauer havde lært den nødvendige  kampeksercits, var det i vores tidligere uddannelse i de gode gamle dage  egentlig aldrig de menige soldater, der var skyld i, at vi havde problemer med  at nå uddannelsesmålene. Når først det enkelte gruppemedlem vidste,  hvordan han m/k skulle opføre sig, var det forholdsvis ligegyldigt, om det gik  frem eller tilbage. Når skytsbesætningen eller ingeniørgruppen havde den  basale eksercits på plads, kunne de løse opgaverne, når blot de fik de korrekte  ordrer til tiden. Efter min erfaring har det altid været førerne, der har været den  begrænsende faktor i at nå et tilfredsstillende niveau, ikke af ond vilje, men  fordi, det er komplicerede ting, vi taler om og fordi stort set alle førerne  manglede erfaring.

 

Automatisering

Når vi tidligere uddannede vore enheder til krig, var det vanskeligste at vænne  førere til at samarbejde med andre enheders førere, hvilket klarest kom til  udtryk under de afdelingsledede uddannelser, hvor enheden pludselig skulle til  at samarbejde med andre enheder i den pågældende bataljon, men hvor der  også begyndte at dukke ingeniører, artillerister, MP’ere, luftværnsartillerister,  hjemmeværn, sårede og andet godtfolk op. Chefer på forskellige niveauer  skulle pludselig til at vænne sig til at adlyde ordre fra oven, der kom liv på det  andet radionet og mange forskellige stressorer dukkede op, som man ikke  havde oplevet under den underafdelingsledede uddannelse.

Det, man reelt gør under disse øvelser er, at man udbygger en fører og en  chefs automatiseringsprocesser. Dette er reelt en automatisering af de  mentale aktiviteter. Når vi kan udføre flere aktiviteter samtidig, f.eks. køre bil  og føre samtale eller observere og modtage meldinger, skyldes det, at en del af  de involverede aktiviteter er blevet rutiner og derved kan udføres automatisk.  Hvis alle aktiviteter skulle være under den bevidste opmærksomheds kontrol,  ville det være vanskeligere, for ikke at sige umuligt, at løse flere opgaver på en  gang. Optræder der pludseligt udefra kommende problemer ved løsningen af  disse komplekse opgaver, kan disse kræve ”den fulde opmærksomhed,”  hvorved den ellers glidende opgaveløsning forstyrres eller bryder helt sammen.  Det er blandt andet i sådanne situationer, at en dybtgående automatisering  (overindlæring) og træning i at håndtere også uventede situationer, viser deres  værdi.  

I begyndelsen af en læreproces – f.eks. når man lærer at køre bil, eller lærer  at flyve – optager alt det nye – alt det, man skal holde øje med, alt det, man  skal gøre, og alt det, man skal huske – hele opmærksomheden, og der er ikke  overskud til andet. Efterhånden som man opnår rutine, trænges disse emner i  baggrunden og dukker typisk op i kritiske faser. Man bliver først opmærksom  på motorlyden, hvis motoren lyder forkert. Man tænker kun over trafikken, hvis  der sker noget uventet.

Ved opmærksomhedsprocessen udvælger og kategoriserer vi således både  den information, som når os fra omgivelserne, og den, der er tilgængelig  indefra i form af lagrede erfaringer. Ved sådanne processer reducerer,  organiserer og fortolker vi den ellers uoverskuelige strøm af informationer,  som når bevidstheden, og vi begrænser den til et antal overskuelige og  meningsfulde perceptioner, ud fra hvilke vi ”konstruerer” vores omverden.  

Dette er også grunden til, at vi i forsvaret har indført procedurer, der  beskriver stort set alle og ofte indviklede arbejdsgange. Ved at standardisere  disse fremgangsmåder, kan man overindlære dem på en sådan måde, at de kan  anvendes næsten automatisk. Dette bevirker, at soldaten dermed får overskud  til at koncentrere sig om andre ting. Denne form for overindlæring anvendes  ved eksercits, våbenbetjening og andre mekanisk udførte arbejdsgange, men  kan også anvendes på områder, der kræver mere udpræget tankevirksomhed.  Ideen er at indføre en form for automatisering, så man bliver i stand til at  koncentrere sig om andre ting end blot den ene, man p.t. er i gang med. Dette  er årsagen til, at man i forsvaret lægger så megen vægt på  standardopstillinger. Nogle opstillinger beskriver, hvorledes man skal overveje  forskellige situationer, andre, hvordan man skal beskrive bestemte situationer.  Årsagen er, at man har vedtaget at anvende en bestemt form for opstilling og  udtryksmåde for at tilsikre, at man husker at behandle alle relevante emner uanset hvor stresset en situation man befinder sig i. Dette er også årsagen til,  at vi anvender fempunktsbefalingen, der beskriver 1. Situationen. 2. Opgaven.  3. Udførelsen. 4. Faglig tjeneste (logistik) og endelig 5. Signaltjeneste. Hvert af  disse overordnede punkter er opdelt i en række underpunkter, og disse terpes  på alle niveauer, fordi det er vigtigt at automatisere disse processer for at  indøve en form for rutinering af processen, således at man stadig kan bevare  overblikket og ressourcerne til de opdukkende problemer, der ikke kan  behandles rutinemæssigt. Dette gør sig gældende for alt førerpersonel og jo  hurtigere, man kommer i gang med denne form for uddannelse, jo hurtigere vil  man kunne agere under forvirrede og kaotiske situationer. Dette kan også  kaldes erfaring og det er derfor, at vi ikke kan tillade at udskifte vores  førerpersonel for hurtigt – hvis det altså skal du’.  

Der er formentlig ingen, der vil bestride, at selv de mindste led under en  INTOPS vil have et mere omfattende samarbejde med stort set alle førere,  også på niveauer, som vi ikke uddanner i vores hidtidige ramme. Eksempelvis  er det ofte en gruppefører, der pludselig står i en situation, hvor han m/k må  samarbejde med lokale, andre enheders repræsentanter mv. og jo hurtigere, vi  kommer i gang med en sådan uddannelse herhjemme, jo bedre vil  vedkommende stå rustet når det gælder. De gamle ALU og BLU bør i  erkendelse af at INTOPS = samarbejde ændres i overensstemmelse hermed og  man kunne passende kalde dem samarbejdsuddannelse SAMUD. Jeg mener  faktisk, at vi med den omlægning, jeg foreslår, efterfølgende vil stå bedre  rustet i en fremtidig situation i udlandet end i den nuværende, netop fordi vi  koncentrerer os om at uddanne alle i så bredt som muligt.  

 

Det eksisterende Standard Uddannelses Forløb (STUF) 

Efternævnte er en mindre omskrivning af det eksisterende STUF, idet det efter  min vurdering ikke længere er relevant at uddanne tjenestegrens specifikke  specialer under en uddannelse, der tager sigte på INTOPS. Dette gælder  specielt artilleri og luftværnsartilleri, hvor man hidtil har bekendt sig til, at den  første uddannelse også skulle indeholde uddannelse, der gjorde personellet i  stand til at betjene kanoner eller luftværnsmissiler, men i reduceret form. Her  er der brud i logikken, idet disse enheder også er forudsat at skulle opstille  uddannelseskrævende stabs og logistikenheder, hvilket efter min bedste  vurdering ikke kan nås under den rådige tid. Jeg kan sagtens forstå, at der er  friskningsforhold eller tjenstgrensforhold, der gør det ønskeligt, at man får en  oplevelse ved pågældende tjenestegren, men det må man løse på anden vis.  Uddannelsen til INTOPS bør have fokus, så med mindre man har artilleri eller  luftværn uden i INTOPS, bør man ikke uddanne til disse enheder under HRU.

I det nye system bør alle enheder gives en funktionsuddannelse, herunder  en supplerende infanteriuddannelse, således at alle våbenarter kan fungere på  gruppeniveau som infanterister. Herefter specialiseres enhedernes  funktionsuddannelse, således at andre tjenestegrene end kamptropperne helt  koncentrerer sig om deres specialer, men fortsat prioriterer de  infanterimæssige færdigheder højt. Ingeniørerne arbejder med  konstruktionstjeneste, minerydning, osv. Logistikkerne med sanitet,  vedligeholdelse, forsyning osv. Artilleristerne med stabstjeneste o.a. og  infanteristerne med kamptjeneste og grundlæggende enhedsuddannelse. Den  nuværende STUF har sin første ALU 1 omkring uge 40 og denne ALU bør  omdøbes til SAMUD 1 og udgå fra et koncept a la Camp Møllevang, hvor de  basale færdigheder indøves. Vægten på den første SAMUD bør ligge på det  krigsmæssige, således at enhederne kan kæmpe i den organisation, som de  udsendes i, men samtidig bør de udsættes for en introduktion til INTOPS, dels  ved at virke i dette miljø, dels ved at skulle samvirke med alle de forskellige  aktører, som vil indgå i dette miljø. I mine øjne er samvirkebehovet langt større  end under almindelige øvelser. Normalt samvirker man med de øvrige enheder,  der indgår i bataljonen samt udefra kommende kontingenter(ART, IG, MP mv.).  I INTOPS miljøet kommer mange flere elementer til (EK, CIMIC, NGO, GO,  politi, lokale myndigheder osv.) og da det drejer sig om at tilvænne alle førere  på selv de mindste niveauer til denne form for samarbejde, altså at højne deres  automatiseringsprocesser, vil dette formentlig give et øget udbytte af  øvelserne. Intensitetsniveauet på SAMUD 1 er lavt, stigende over SAMUD 2 og  3 til højt. Inden den afsluttende SAMUD 4, som er den afsluttende  missionsorienterede uddannelse, bør de deltagende enheder og bataljonsstaben være afklaret, om de har opnået et tilfredsstillende niveau, således at  dette er afklaret på SAMUD 4 og således, at eventuelt personel er udskiftet på  dette tidspunkt.

Dette skulle give et antal fordele. Efter SAMUD vil enhederne i den  efterfølgende ULU kunne rette erkendte fejl samt forberede sig på næste  SAMUD, som vil have et mere intensivt forløb. Vi starter altså på et forholds  lavt niveau og lader dette stige efterfølgende. Den eller de stabe, der skal  sendes ud er den samme stab, der samler enhederne i øvelsesterrænet og  fungerer samtidig også som øvelsestager under brigaden, der derved får  lejlighed til at foretage en normal føringsvirksomhed af de pågældende stabe.  Efterhånden, som tiden nærmer sig udsendelsen, udvides staben successivt,  indtil den nogle måneder før er fuldt opstillet.  

Der er nogle forhold, der kræver en nærmere afklaring af ovennævnte  model. Man får brug for omkring 80 – 100 figuranter/fjender, men et forslag  kunne være, at det dekrement, der må være i enhederne, anvendes til denne form for tjeneste og når nogen falder fra, har man derved en nogenlunde frisk  reserve. Alternativt kunne enkelte enheder indgå som momenter og se forløbet  fra den anden side, men afslutningsvis under SAMUD 4 bør hele enheden  kunne indsættes samtidigt, hvorfor man evt. kunne kontrahere med  hjemmeværnet i de to årlige afsluttende øvelser. Artilleriet må lave en FIST  eller OBO‐lignende organisation, der kan støtte samarbejdsuddannelsen,  skabe forståelse for ildstøttens essentielle rolle i krigslignende operationer og  samtidig være medvirkende til rekruttering til den stående afdeling.  

 

Udsendelser i øvrigt 

Man kan kun være tilfreds med, at det ser ud til, at man er begyndt at udsende  stabe med en kerne af samarbejdet personel, der kender hinanden. Her tænkes  på kernen af staben til Irak i februar 2005, der tager sit udgangspunkt i  stab/opklaringsbataljon og det er også en fornøjelse, at man er begyndt at  udvælge personel, som man tør sende ud og frasortere nogen, man af den ene  eller anden årsag ikke vil have med. Disse kloge tanker har dog nogle alvorlige  konsekvenser for det involverede personel, som har noget med vores  virksomhedskultur at gøre. Hvis vores nuværende udvælgelsesprocedure og  krav til karriereplaner samt kriterier for optagelse på VUT‐I og VUT‐II  fortsætter, er det mit indtryk, at man vil straffe de egnede, der har været ude i  internationale operationer og belønne de, der dels ikke var egnede til at tage  ud i operationer, eller de, der af andre årsager ikke kom af sted, idet disse  personer vil blive placeret på skoler, de centrale tjenester og i stabe og derfor –  min personlige opfattelse – vil blive foretrukket frem for de, der en eller flere  gange har vist flaget i udlandet. Denne praksis må ændres, ellers graver vi  vores egen grav. Det burde være et krav, at personel med international erfaring  standard blev prioriteret over personel med stor forvaltnings eller administrativ  erfaring, naturligvis under forudsætning af, at evnerne er til stede. Det burde  være et krav, at udnævnelser i et karriereforløb altid blev vurderet i relation til  den pågældendes operative tjeneste, vel at mærke i positiv henseende.

I det fremtidige system og som en del af fastholdelsen bør PNBTN,  OPKBTN, LOGBTN (det er muligt, at dette ikke kan gælde for  liniekompagnierne i LOGBTN, idet disse formentlig skal ud sammen med de  øvrige enheder), LVMAA og AA med et varsel på ½ ‐ 1 år også kunne udsende  personel til de skarpe missioner i infanterirollen, hvilket ikke alene giver en  rimelig rotationstid, men også vil medvirke til at fastholde personellet, så de  har nogle andre udfordringer og uddannelse at se frem til.  

 

Førings og samvirkeuddannelse - hærens fremtid

Faren ved at have en operativ brigade er, at vi kun får uddannet meget lidt  personel med den nødvendige baggrund, hvis vi ikke konstruerer et system, der tager højde for dette. Tidligere har udsendte stabe haft personel, der har  gennemgået en relevant føringsuddannelse under brigaderne og faren er, at vi  ikke erkender, hvor vigtigt dette er. En ”uerfaren” bataljonschef og hans stab  har tidligere haft en temmelig god ballast, idet han eller hans stabschef  normalt havde gennemgået en forudgående føringsuddannelse, bestående af  studieperiode uddannelse, taktik, kurser, terræn, STØVGAR, HTR samt ALU 1 –  3 og to BLU (en FELT og en STØV/FELT). Jeg er ikke bekymret over personellet  i 1 BDE, men personellet i 2. BDE bør have et lignende uddannelsesforløb,  ellers får vi en A og en B hær. Risikoen er, at nye delingsførere fra HO går to år i  en HBU enhed og uddanner soldater, afspadserer og gør det igen. For ikke at  de skal gå i et taktisk tomrum, er det nødvendigt, at den pågældende HBUbataljon under 2. BDE gennemfører en systematisk føringsuddannelse helt ned  på delingsniveau for at afbøde det taktiske tomrum. Føringsuddannelsen bør  tage udgangspunkt i krigsoperationer, fordi føringsuddannelse til INTOPS  automatisk bliver foretaget, når HBU officererne går over i HRU bataljonen og  gennemgår denne uddannelse.  Når det er bestemt, hvilken bataljon, der skal være HRU‐enhed, bør  brigaden under den pågældende bataljons HBU give bataljonschefen og staben  den indledende føringsuddannelse. Herefter gennemfører pågældende  bataljonschef sin interne føringsuddannelse for sit førerpersonel, som så er på  plads, inden den første SAMUD, hvor brigaden igen overtager og forestår  uddannelsen og øvelserne indtil udsendelse.

Man burde også overveje anvendelsen af VUT‐I officererne, idet det i  fremtiden ikke længere vil være muligt at lade alle VUT‐I blive  underafdelingschefer. Man kunne overveje at lave det naturlige karriereforløb  for nytilgåede kaptajner om, således at de starter i de forskellige stabe og at  det derefter bestemmes, hvem, der er egnede til at blive underafdelingschefer  og hvem, der ikke er. Jeg har ikke regnet på tallene, men det vil formentlig  være muligt at lave en mere ensartet og dermed retfærdig vurdering, når det i  fremtiden vil være de to brigadechefer, der vurderer og prioriterer mellem de  egnede kandidater, i stedet for 10 forskellige regimentschefer, der ikke kender  de øvrige kandidater fra andre regimenter. Dette er ikke en kritik, blot en  konstatering.  

 

Afslutning 

De politiske overvejelser om at røre og skære ved hærens mange stabe er  forståelige, men pt. kan man kun anbefale, at vi får en pause, indtil det nye  system kommer op og køre. Eksempelvis bør man indledningsvis holde  lapperne fra Hærens Operative Kommando, som er den eneste organisation,  der er i stand til at implementere fremtidens mange betydende ændringer, specielt når regimenterne bliver nedlagt lige om lidt. De få operative  kapaciteter, vi har tilbage, skal ikke snaskes ind i mere administration, i hvert  fald ikke lige nu.  

Jeg er ikke blevet en sur gammel mand, men jeg er bekymret for  fremtiden. Jeg tror fortsat, at vi nok skal få tingene til at fungere, men vi  balancerer på en knivsæg, hvor selv små udsving kan få fatale følger og man  kan ikke undlade at tænke på Churchills ord: ”Det tager århundrede at opbygge  en hær, men den kan tilintetgøres på mindre end 10”.